Què són i perquè serveixen els sistemes informàtics d'informació ?
SISTEMES D'INFORMACIÓ - CONCEPTES
Els sistemes d’informació han deixat de ser simples eines per a automatitzar processos operatius per convertir-se en l’espina dorsal sobre la que es recolza l’estratègia de l’empresa. Els sistemes d’informació permeten la gestió horitzontal orientada a processos i no només a funcions.
Els departaments ja no poden ser illes dins l’empresa que actuen de forma independent i que només es preocupen de complir els seus objectius sense creure's afectats i afectar el rendiment dels altres. En l’actualitat la valoració satisfactòria d’un producte o servei per part d’un client és el resultat de la suma d’actuacions dels diferents departaments, seccions i persones dins de l’empresa. De poc serveix produir un producte d’alta qualitat si la comanda no arriba en el termini promès, o arriba massa tard, o si l’embalatge està en mal estat, o si ens em deixat d’incloure la factura, o d'aplicar-li el descompte promès, o de respondre a les seves consultes tècniques.
Al client li interessa el resultat final de l’activitat global de l’empresa i no el resultat de les activitats o feines realitzades per cadascun dels departaments. Per aquest motiu és necessari adoptar una nova visió del funcionament de l’empresa, més orientada cap al client i el resultat global: l'organització per processos que té la característica de travessar diferents unitats organitzatives.
Es tracta d’optimitzar la cadena de valor ( M. Porter ) , que és el conjunt d’activitats que generen valor per al client. S’ha de tenir present que la cadena de valor sobrepassa els límits de l’empresa, ja que inclou tant a les activitats realitzades per els proveïdors, com a les pròpies del canal de distribució.
Els sistemes d’informació permeten integrar els fluxes d’informació dels diferents departaments de l’empresa facilitant el seguiment de les activitats que constitueixen la cadena de valor.
Els sistemes d’informació se’ls defineix com el conjunt d’elements que interactuen entre sí amb la finalitat de recolzar les activitats, processos i presa de decisions de l'empresa i satisfer les demandes d'informació. Han de complir 3 objectius basics:
a ) Automatitzar processos
b ) Proporcionar informació que serveixi per al recolzament del procés de presa de decisions.
c ) Aconseguir avantatges competitives.
Els elements que interactuen en un sistema d’informació són:
a ) Els sistemes informàtics ( dades, ordinadors i xarxes )
b ) Les Persones
c ) Els procediments organitzatius ( la definició de processos )
Alguns dels sistemes informàtics que en l’actualitat formen part dels sistemes d’informació són:
ERP’s: En Anglès Enterprise Resource Planning, en Català Planificació de recursos empresarials, que vindira a ser la tradicional aplicació informàtica de gestió, però que actualment han evolucionat cap a eines de recolzament en la presa de decisions.
CRM’s: En Anglès Customer Relationship Managmenent, En Català Gestió de la relació amb el client.
DATAWAREHOUSING: recollida, gestió i anàlsis de dades amb la finalitat de proporcionar informació per a la presa de decisions.
Podem distingir 3 grans grups d’eines disponibles per a l’explotació d’un Datawarehouse
1. Queries and Reporting: Són les clàssiques eines de generació de consultes i informes sobre bases de dades relacionals, que permeten generar informes predefinits a partir dels camps calculats, així com preparar consultes principalment mitjançant el llenguatge SQL ( Structure Query Language )
2. Análisis Multidimensional OLAP: Són eines que faciliten l’anàlisi de les dades a través de dimensions i de jerarquies ( nivells d’agrupament dins de les dimensions ) utilitzant consultes ràpides predefinides i subtotals prèviament calculats ).
3. Datamining: Constitueixen mètodes avançats per explorar i modelitzar relacions en grans volums de dades i obtenir informació que es troba implícita: patrons de comportament de clients, associacions de productes etc..
WORKFLOW’s: que s’encarreguen de gestionar el fluxe de treball dins d’una empresa, és a dir determinen les tasques a realitzar per a totes les persones implicades en un procés dins l’empresa. Gestionen la feina de tot el procés travessant departaments.
GESTORS DOCUMENTALS: Escanegen i arxiven documents i n’extrauen informació automàticament que emmagatzemen en la base de dades.
etc..
Les ERP’s i els CRM’s ja porten per defecte una manera de treballar que afecta a la forma de gestionar els processos, però les eines actuals permeten personalitzar l’aplicació d’acord amb els processos definits per la propia empresa.
Els sistemes Workflow són completament personalitzables i el Datawarehousing també.
En general qualsevol aplicació o dispositiu informàtic que serveixi per automatitzar processos que millorin l'eficiència i que proporcionin informació que ajudi a la presa de decisions, avantatges competitives o a predir comportaments futurs se'ls considerarà com a elements informàtics integrants d'un sistema d'informació.
Per aquest motiu la llista que es presenta més amunt és orientativa i destaca els elements més utilitzats en l'actualitat, però de segur que en un futur se n'hi afegiran de més, alguns es modificaran i canviaran de nom i d'altres es veuran substituïts per tecnologies noves.
A l'hora d’implantar un sistema d’informació, ja sigui una ERP, un CRM, un Workflow etc.. s’ha de tenir present que pot implicar canvis importants en els processos, que poden afectar tant a l’estructura organitzativa, com a les activitats i llocs de treball desenvolupats pel personal.
Per aquest motiu és molt important prestar una atenció especial a la participació i formació dels empleats que es convertiran en els principals usuaris del sistema i que seran clau en l’èxit de la implantació.
Els sistemes d’informació han deixat de ser simples eines per a automatitzar processos operatius per convertir-se en l’espina dorsal sobre la que es recolza l’estratègia de l’empresa. Els sistemes d’informació permeten la gestió horitzontal orientada a processos i no només a funcions.
Els departaments ja no poden ser illes dins l’empresa que actuen de forma independent i que només es preocupen de complir els seus objectius sense creure's afectats i afectar el rendiment dels altres. En l’actualitat la valoració satisfactòria d’un producte o servei per part d’un client és el resultat de la suma d’actuacions dels diferents departaments, seccions i persones dins de l’empresa. De poc serveix produir un producte d’alta qualitat si la comanda no arriba en el termini promès, o arriba massa tard, o si l’embalatge està en mal estat, o si ens em deixat d’incloure la factura, o d'aplicar-li el descompte promès, o de respondre a les seves consultes tècniques.
Al client li interessa el resultat final de l’activitat global de l’empresa i no el resultat de les activitats o feines realitzades per cadascun dels departaments. Per aquest motiu és necessari adoptar una nova visió del funcionament de l’empresa, més orientada cap al client i el resultat global: l'organització per processos que té la característica de travessar diferents unitats organitzatives.
Es tracta d’optimitzar la cadena de valor ( M. Porter ) , que és el conjunt d’activitats que generen valor per al client. S’ha de tenir present que la cadena de valor sobrepassa els límits de l’empresa, ja que inclou tant a les activitats realitzades per els proveïdors, com a les pròpies del canal de distribució.
Els sistemes d’informació permeten integrar els fluxes d’informació dels diferents departaments de l’empresa facilitant el seguiment de les activitats que constitueixen la cadena de valor.
Els sistemes d’informació se’ls defineix com el conjunt d’elements que interactuen entre sí amb la finalitat de recolzar les activitats, processos i presa de decisions de l'empresa i satisfer les demandes d'informació. Han de complir 3 objectius basics:
a ) Automatitzar processos
b ) Proporcionar informació que serveixi per al recolzament del procés de presa de decisions.
c ) Aconseguir avantatges competitives.
Els elements que interactuen en un sistema d’informació són:
a ) Els sistemes informàtics ( dades, ordinadors i xarxes )
b ) Les Persones
c ) Els procediments organitzatius ( la definició de processos )
Alguns dels sistemes informàtics que en l’actualitat formen part dels sistemes d’informació són:
ERP’s: En Anglès Enterprise Resource Planning, en Català Planificació de recursos empresarials, que vindira a ser la tradicional aplicació informàtica de gestió, però que actualment han evolucionat cap a eines de recolzament en la presa de decisions.
CRM’s: En Anglès Customer Relationship Managmenent, En Català Gestió de la relació amb el client.
DATAWAREHOUSING: recollida, gestió i anàlsis de dades amb la finalitat de proporcionar informació per a la presa de decisions.
Podem distingir 3 grans grups d’eines disponibles per a l’explotació d’un Datawarehouse
1. Queries and Reporting: Són les clàssiques eines de generació de consultes i informes sobre bases de dades relacionals, que permeten generar informes predefinits a partir dels camps calculats, així com preparar consultes principalment mitjançant el llenguatge SQL ( Structure Query Language )
2. Análisis Multidimensional OLAP: Són eines que faciliten l’anàlisi de les dades a través de dimensions i de jerarquies ( nivells d’agrupament dins de les dimensions ) utilitzant consultes ràpides predefinides i subtotals prèviament calculats ).
3. Datamining: Constitueixen mètodes avançats per explorar i modelitzar relacions en grans volums de dades i obtenir informació que es troba implícita: patrons de comportament de clients, associacions de productes etc..
WORKFLOW’s: que s’encarreguen de gestionar el fluxe de treball dins d’una empresa, és a dir determinen les tasques a realitzar per a totes les persones implicades en un procés dins l’empresa. Gestionen la feina de tot el procés travessant departaments.
GESTORS DOCUMENTALS: Escanegen i arxiven documents i n’extrauen informació automàticament que emmagatzemen en la base de dades.
etc..
Les ERP’s i els CRM’s ja porten per defecte una manera de treballar que afecta a la forma de gestionar els processos, però les eines actuals permeten personalitzar l’aplicació d’acord amb els processos definits per la propia empresa.
Els sistemes Workflow són completament personalitzables i el Datawarehousing també.
En general qualsevol aplicació o dispositiu informàtic que serveixi per automatitzar processos que millorin l'eficiència i que proporcionin informació que ajudi a la presa de decisions, avantatges competitives o a predir comportaments futurs se'ls considerarà com a elements informàtics integrants d'un sistema d'informació.
Per aquest motiu la llista que es presenta més amunt és orientativa i destaca els elements més utilitzats en l'actualitat, però de segur que en un futur se n'hi afegiran de més, alguns es modificaran i canviaran de nom i d'altres es veuran substituïts per tecnologies noves.
A l'hora d’implantar un sistema d’informació, ja sigui una ERP, un CRM, un Workflow etc.. s’ha de tenir present que pot implicar canvis importants en els processos, que poden afectar tant a l’estructura organitzativa, com a les activitats i llocs de treball desenvolupats pel personal.
Per aquest motiu és molt important prestar una atenció especial a la participació i formació dels empleats que es convertiran en els principals usuaris del sistema i que seran clau en l’èxit de la implantació.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada